Söker du spellaptop? Titta här innan du skapar egen tråd.

Permalänk
Medlem
Permalänk

ingen som prövat NOX A14 ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrVain
Hmm denna då? kan de vara nått..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391638

Det är ddr3 både på minne å grafik borde väl stå sig rätt bra när de gäller prestanda

Fujitsu Siemens har väl haft lite dåligt ryckte fast det har ju acer med haft å dom har ju bättrat sig ....

micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

Hej!

Läst igenom denna tråd och tror jag kommit fram till ett korrekt val men vill kontrollera med er först:

Mina "krav":

max. 15.4 (16" någonting funkar väl men absolut inte mer)
min. 4GB Ram
min. 2GHz dubbelkärnig processor
helst Geforce minst 9600 eller 9650 gärna bättre min 512mb
Bluetooth samt 802.11n

Användas som skoldator / speldator (min enda dator)

Gärna HDMI och eSATA utgångar

Gärna runt 10 000kr - 11 000kr

Tänkt denna Asus X57VN-AS025C för 9 790kr + 99kr frakt = 9 889kr
http://www.computercity.se/index.aspx?identifier=SEA1805

Mest prisvärd samt "bästa dator" för de behoven jag ställt?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Har just fått hem min Acer 5930G nu och hunnit testa den lite.

Det verkar vara en mycket bra dator för de 7995 kronorna jag betalade.
Har just testkört den i 3Dmark 06 och den fick ca 5600 poäng, tom något högre än vad som utlovats när jag köpte den. Sånt uppskattas.

Tyst och sval är den också, speciellt i jämförelse med min gamla Zepto.

De enda nackdelar jag sett hittills är att maxvolymen på ljudet verkar lite väl låg, fast det kanske går att fixa på något sätt.
Sedan finns en mycket liten blinkande orange symbol på vänster sida. Fullständigt meningslöst och irriterande. Fundrar på att tejpa över den..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Har just fått hem min Acer 5930G nu och hunnit testa den lite.

Det verkar vara en mycket bra dator för de 7995 kronorna jag betalade.
Har just testkört den i 3Dmark 06 och den fick ca 5600 poäng, tom något högre än vad som utlovats när jag köpte den. Sånt uppskattas.

Tyst och sval är den också, speciellt i jämförelse med min gamla Zepto.

De enda nackdelar jag sett hittills är att maxvolymen på ljudet verkar lite väl låg, fast det kanske går att fixa på något sätt.
Sedan finns en mycket liten blinkande orange symbol på vänster sida. Fullständigt meningslöst och irriterande. Fundrar på att tejpa över den..

J*vlar blir självklart en sådan + 2GB minne + Bluetooth adapter för ca. 8 500kr.

Tack för tipset, klockren prestanda för det priset.

EDIT:

Har den blåtand inbyggt? Verkar vara lite motstridiga uppgifter om det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

hittar inget om att den har blåtand tyvär

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Blåtand står nämnt i manualen som ett tillverkningsalternativ.
I den modellen jag har finns inget blåtand inbyggt, tyvärr.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Tack för era svar, ingen fara blir en adapter som alltid kan sitta i för 175kr isf.
https://www.inet.se/datortillbehoer/usb-tillbehoer/point-of-v...

EDIT:

Vet ngn hur det ser ut med drivrutiner för XP etc. får man med det, verkar iaf. inte kunna hitta XP drivrutiner på deras hemsida?

Har de något "downgrade" paket?

Får man recoveryskivor, eller får man skapa dem själva eller är det "bara" en recoverypartition?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
J*vlar blir självklart en sådan + 2GB minne + Bluetooth adapter för ca. 8 500kr.

Tack för tipset, klockren prestanda för det priset.

EDIT:

Har den blåtand inbyggt? Verkar vara lite motstridiga uppgifter om det.

Har maskinen inte redan 4GB minne eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svampen78
Har maskinen inte redan 4GB minne eller?

2+1

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Är inte så vass på det här med bärbara datorer, men vill ha en som klarar av Wow:wotlk, nödvändigtvis inte på max. Har en rätt sinande bugdet, men kollat på en som ev. skulle kunna funka.

http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:2171246%3bc:36159%...
Fujitsu Siemens Amilo Pa3553 - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 15"

annars är det från vad jag har läst här Acer Aspire 5930G som gäller. Men den är 1400:- dyrare.

https://www.inet.se/?page=product&stockid=1967904&

För enbart wowspelande och filmtittande, duger den övre eller måste man skjuta till och köpa den undre?

Visa signatur

Leffe was here in a significant blue fleecejacket 2h ago

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffe123
Är inte så vass på det här med bärbara datorer, men vill ha en som klarar av Wow:wotlk, nödvändigtvis inte på max. Har en rätt sinande bugdet, men kollat på en som ev. skulle kunna funka.

http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:2171246%3bc:36159%...
Fujitsu Siemens Amilo Pa3553 - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 15"

annars är det från vad jag har läst här Acer Aspire 5930G som gäller. Men den är 1400:- dyrare.

https://www.inet.se/?page=product&stockid=1967904&

För enbart wowspelande och filmtittande, duger den övre eller måste man skjuta till och köpa den undre?

Hade tagit acern pga betydligt bättre prylar i den.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tjena!

Letar just nu efter en laptop att ersätta klunsen på bordet just nu. Hade tänkt mig i 10tusenkronors-klassen. Jag har dock nackedelen att jag bara kan välja datorer från Elgiganten. Då min far som ska betala inte vill beställa från internet utifall det skulle bli krångel så man måste skicka tillbaka osv och vi har en elgigantenbutik i närheten. Har kikat lite på denna: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Tror ni den skulle duga för film, musik och Warhammer-spelande? Jag kan köra på lägsta inställningar om det är så, bara det är laggfritt. Men jag tyckte den såg helt okej ut, bara DDR2 men jag kanske klarar mig ändå?

Permalänk

Vad är mest prisvärt då?

Intel C2 DUO P7350 – 2,00Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
320GB 5400rpm SATA Hårddisk
Inget operativsystem
DVD-RW / CD-RW SATA
Keyboard Nexus/Nox SE BLACK
WXGA 1280x800 + NVIDIA® 9650M GT 512MB GDDR3
6 Cell Nox/Nexus
Miljöavgift
ODD-Bezel - Black
Onlinerabatt Nexus A15 Power
Intel WiFi 533AN / ANBG / 450Mbit / Centrino 2

för 9 634kr (ca. 6000 3D Mark 06 poäng)

(uppenbarligen saknar den blåtand så det blir 175kr mer för en USB-adapter dvs. 9 800kr ca.)

Intel Core2Duo P7350, 2.0Ghz, 1066Mhz
3 GB (1x2GB + 1x1GB) DDR2 667MHz PC5300
250GB 5400RPM SATA
Microsoft Vista Home Premium (snarare minus än plus, vill ändå dra in XP Pro)
DVD+RW SATA
1280x800 Nvidia 9600M GT 512MB
6 Cell
Intel ANBG Wifi
HDMI
eSATA

för 8 500kr (+2GB minne samt +Bluetooth adapter)

Så 8 500kr mot 9 800kr och skillnaden är grafikkortet samt snabbare minne i Zepto's favör fast Acer:n har esata och HDMI, båda sakerna behöver jag.

Blir nog Acern ändå eller kommer man få en märkbar skillnad med 9650 och snabbare minne?

Kan man inte trycka in PC6400 (800MHz) ram i Acern och köra det "native" 1:1 eller "capar" moderkortet i Acern busen vid PC5300 (667MHz)? Tänkte att det var samma processer i båda datorerna.......

@ JesperT

kan du bekräfta detta ang. minnet?

Anm: Ja ovanstående mening var ett horribelt exempel i svengelska men så är det ibland.

----------------

@ sull

Det låter väl bra synd att du inte kan köpa Acern och spara 2000kr bara.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Hejsan jag har tänkt köpa en ny speldator och jag har kollat runt på många olika forum trådar men vet fortfarande inte vilken jag ska köpa.

Budgetten ligger på upp till Ca 11000 kr och jag kör wow, Cod och diablo 3 när de kommer.

Grafikkortet ska väl minst vara ett 9600 GT

Permalänk
Medlem

TheSwede86 :
Bekräfta vad ? Att den har 2+1 GB ram ?
Det stämmer iallfall. DDR2 på dessa stickor.

Grafikkortet har 512 MB DDR3 RAM.
(Har kollat upp detta (i bla Sandra 2009) och det är säkra uppgifter)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
TheSwede86 :
Bekräfta vad ? Att den har 2+1 GB ram ?
Det stämmer iallfall. DDR2 på dessa stickor.

Grafikkortet har 512 MB DDR3 RAM.
(Har kollat upp detta (i bla Sandra 2009) och det är säkra uppgifter)

Att man inte kan använda PC6400 dvs. 800MHz Ram då detta kan köras med Zepton, om det sitter ngn begränsning i Acer datorn?

Båda processorerna har ju 1066MHz i Bus dvs. borde ju de köra ram-minnen i 533MHz för att köra de i 1:1 med FSB:n, varför kör då Acern 667Mhz och Zepton 800MHz?

Kan man alltså köra 800MHz minnen på Acern?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

TheSwede86 :
Ingen aning. Hur kan man kolla upp det ?
Syns det i Sandra 2009 någonstans ?

Edit : I Sandra 2009 står det under "Memory bus speed" 2x333Mhz = 666 Mhz, vilket kanske är vad du söker.
Isåfall betyder det antagligen att du inte kan sätta in snabbare minnen där. Man tycker ju att de borde satt in DDR3 ram direkt om det var möjligt annars.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
TheSwede86 :
Ingen aning. Hur kan man kolla upp det ?
Syns det i Sandra 2009 någonstans ?

Edit : I Sandra 2009 står det under "Memory bus speed" 2x333Mhz = 666 Mhz, vilket kanske är vad du söker.
Isåfall betyder det antagligen att du inte kan sätta in snabbare minnen där. Man tycker ju att de borde satt in DDR3 ram direkt om det var möjligt annars.

Inte DDR3 Ram då moderkortet antagligen inte stödjer det men jag menar på hastigheten. Så jag håller med dig att de borde satt in de snabbaste ram-minnena som funkar med datorn från början.

Om du kan gå in i Sisoft Sandra och se vad moderkortet heter eller har för kretsuppsättning (Intel P45 eller dyl) så borde man därigenom kunna se vad den stödjer för maxhastighet på minnena.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Hmm, står en vädligt massa information och specificationer, vet inte riktigt var jag ska titta..

Det står en rubrik "Logical/Chipset Memory Banks" med följande information under :

Maximum installable memory: 8GB
Supported Memory types : DDR2 DDR3
Memory bus speed 2x333 (666MHz)
Maximal memory speed 2x533 MHz (1.07GHz)
Multiplier 5/4x
Width 64 bit
Maximum memory bus bandwith 10.41 GB/s

Under rubriken "Mainboard" står :

Platform Compliance : Intel Centrino Duo TEchnology
MPS version 1.40
Moder : Eiger
Version : Rev

Så om "supported memory types" betyder vilket minne man kan stoppa in så ser det ut som att DDR3 funkar...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, står en vädligt massa information och specificationer, vet inte riktigt var jag ska titta..

Det står en rubrik "Logical/Chipset Memory Banks" med följande information under :

Maximum installable memory: 8GB
Supported Memory types : DDR2 DDR3
Memory bus speed 2x333 (666MHz)
Maximal memory speed 2x533 MHz (1.07GHz)
Multiplier 5/4x
Width 64 bit
Maximum memory bus bandwith 10.41 GB/s

Under rubriken "Mainboard" står :

Platform Compliance : Intel Centrino Duo TEchnology
MPS version 1.40
Moder : Eiger
Version : Rev

Så om "supported memory types" betyder vilket minne man kan stoppa in så ser det ut som att DDR3 funkar...

Fyfan

Där ser man. Man ska inte anta att man kan allt bara för att det inte verkar troligt. I stand corrected.

Jävligt tacksam att du tar dig tid ska du veta

Bara genom sådana "uppoffringar" som vi kan ta reda på sånt.

Så den maximala hastigheten verkar vara 533MHz som också överensstämmer med att de blir 533x2=1066 som innebär att de operarerar i 1:1 sync med FSBn på 1066 som är på processorn.

Anledningen varför jag inte trodde att DDR3 fungerade var att DDR3 har lägst 1066MHz och enl. Sisoft Sandra så klarar moderkortet max 667Mhz hmm...

Kanske bortser från något riktigt "basic" här eller vad?

Någon annan som kan erbjuda sin åsikt om detta?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, nyttigt för mig att få lära mig lite också

Vet som sagt inte alls vad allt det där betyder. Det är bara en avskrift av vad som står i Sandra sisoft. Men som du säger borde det ju finnas någon som förstår sig på denna lite kryptiska info.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det är lugnt, nyttigt för mig att få lära mig lite också

Vet som sagt inte alls vad allt det där betyder. Det är bara en avskrift av vad som står i Sandra sisoft. Men som du säger borde det ju finnas någon som förstår sig på denna lite kryptiska info.

Kan du berätta allt du ser om det trådlösa nätverkskortet?

Intressant då jag tänker köra Ubuntu samtidigt med Windows Vista eller Windows XP på den burken isf. i framtiden

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar tyvärr som att mer detaljerad information om nätverkskort inte är tillgängligt i gratisversionen av Sandra.

Det enda som står är att det är ett :
Inter(R) Wireless Wifi Link 5100

Hittade ett annat gratisprogram, PC Wizard.
Där står att hastigheten är 300 Mbp/s.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Hur fungerar det att spela på en laptop? Jag funderar på att köpa en laptop att spela World of Warcraft på. När jag spelade förut så blev det ju att man satt jävligt många timmar varje dag så jag undrar helt enkelt om laptops klarar av lika mycket som stationära, kan jag spela ~8 timmar per dag utan att datorn brinner upp?..

Jag undrar också vilken tillverkare man ska köpa sin dator från och om det någon med dåligt rykte som man bör undvika.
En sista sak jag funderar på är hur länge en laptop som används flitigt kan hålla? Förutsatt att jag inte kollar på massa hästporr och får ner 500 virus. Min dator som jag använder nu är ~6 år gammal och det otroliga kraftpaketet börjar bli svårt att spela med.

Nu blev det lite mycket frågor och jag är inte säker på om jag skrev på rätt ställe men jag är tacksam för svar i alla fall.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

tex min laptop i sign köptes i april
på helger står den på från 09 - 23 +-
på vardagar ungefär samma.

spelar 99% av tiden när jag sitter vid den.
Inga som helst problem att den skulle "brinna" upp.
Krävs en heldel för att den ska haverera pga man använder den.
om man nu inte får fabriksfel....

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, verkar tyvärr som att mer detaljerad information om nätverkskort inte är tillgängligt i gratisversionen av Sandra.

Det enda som står är att det är ett :
Inter(R) Wireless Wifi Link 5100

Hittade ett annat gratisprogram, PC Wizard.
Där står att hastigheten är 300 Mbp/s.

Tackar det hjälpte mig

För er som är intresserade:

Då "After 2.6.26 the intree driver iwlagn also supports the new 5100BG, 5100ABG, 5100AGN, 5300AGN and 5350AGN series hardwares."

Eftersom ditt kort är ett 802.11n (b.la.) så är det 5100AGN och därmed stödjs av drivrutinen iwlagn som finns "inbakad" i kerneln 2.6.26 till Linux.

http://intellinuxwireless.org/

@JesperT:

Har du en återställningspartition på hårddisken eller får du bränna ut skivor?

HATA återställningspartitioner som tar upp en partition, isf. måste jag luska ut hur jag kan få den partitionen att ligga på en DVD ist.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

skapade egen tråd istället

Permalänk
Medlem

TheSwede, vet inte riktigt. Man får välja om man vill skapa någon återställlningspartition. Har inte gjort det än. Vet inte om man måste installera den på hårddisken.

Datorn delar upp hårddisken i två partitioner vid första starten. Dock kan jag använda båda så den ena är inte reserverad enbart för någon återställning iallfall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.